14.30 – 15.00 uur inloop met koffie en thee
15.00 – 15.15 uur opening door Theo-Jan van de Pol
15.15 – 16.00 uur Prof. dr. ir. C. (Kees) Vuik
“De methode van Newton-Raphson”
16.15 – 17.45 uur M. (Marjolijn) Bakir, T. (Trudy) van der Kolk – den Heijer
“Ruimte voor identiteit in de nieuwe kerndoelen”
Korte inleiding, praktisch voorbeeld en workshop
18.00 – 19.00 uur warme maaltijd (dieetwensen aangeven bij aanmelding)
19.15 – 20.00 uur Prof. dr. M.J. (Marc) de Vries
“Waardenvolle wiskunde”
20.00 – 20.20 uur plenaire discussie
20.20 – 20.30 uur sluiting
Marjolijn Bakir
Marjolijn is lid van het team, onder leiding van SLO, actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde. Ze is een vertegenwoordiger uit het po. Marjolijn is werkzaam op de Alfonsusschool in Enschede. Ze heeft ruim tien jaar fulltime lesgegeven in verschillende groepen op verschillende basisscholen. Na de opleiding rekencoördinator heeft ze met een aantal collega’s uit de regio een regionaal netwerk voor rekencoördinatoren opgezet. Marjolijn werkte mee aan het boek Rekenen en Wiskunde in de 21e eeuw, de Veldraadpleging Rekenen en Wiskunde in 2020 voor de peiling in 2023 en las ze mee met de reflectiewijzer Rekenen en Wiskunde 2021..
Trudy van der Kolk
Trudy is vakexpert vo, van het team actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde. Trudy heeft na een tiental jaren lesgegeven te hebben aan 12 – 16-jarigen en het voltooien van de wiskundestudie aan de Universiteit van Utrecht de overstap gemaakt naar docentopleider. Ze werkt bij Driestar Hogeschool en is naast docent ook studieleider van de vakgroep wiskunde.
Kees Vuik
Kees Vuik is wiskundige en hoogleraar aan de Technische Universiteit in Delft. In 1982 behaalde hij zijn masterdiploma. Vervolgens werkte hij een half jaar bij Philips Natuurkundig Laboratorium, waarna hij een promotieonderzoek begon aan de Universiteit Utrecht, wat hij voltooide in 1988. Zijn onderzoek was gericht op bewegenderandproblemen (Stefanproblemen) en werd begeleid door prof.dr. E.M.J. Bertin en prof. dr. A. van der Sluis. Vuik werkte vervolgens aan de TU Delft, achtereenvolgens als universitair docent, universitair hoofddocent, en sinds 2007 als hoogleraar Numerical Analysis van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Sinds 2022 is hij afdelingsvoorzitter van de afdeling Delft Institute of Applied Mathematics (DIAM).
Marc de Vries
Marc de Vries is natuurkundige en filosoof. Marc studeerde natuurkunde aan de Vrije Universiteit en studeerde in 1982 af op het onderwerp: oplossen van problemen in natuurkunde-onderwijs. In 1988 promoveerde hij aan de Technische Universiteit Eindhoven op een proefschrift met als onderwerp: techniek in natuurkunde-onderwijs. Marc was leraar natuurkunde op een school voor voortgezet onderwijs in Papendrecht (1982-1983). Van 1983-1984 was hij leraar in natuurkunde, wiskunde en didactiek aan het leraren-opleidingsinstituut Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) in Eindhoven. Vervolgens was hij van 1984-1988 als onderzoeker natuurkunde- en techniekonderwijs verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven. In 1988 was hij gastonderzoeker aan de Virginia Polytechnic Institute and State University, Technology Education Programme. Van 1988-1991 was hij hoofd van de Technology Education-afdeling (lerarenopleidingsprogramma) aan de Pedagogisch Technische Hogeschool in Eindhoven. In 1990 begon hij als assistent-professor in filosofie en methodologie van de techniek (nu: filosofie en ethiek van de techniek) aan de Technische Universiteit Eindhoven (leerstoel van prof.dr.ir. Anthonie Meijers). De Vries is heden bijzonder hoogleraar reformatorische wijsbegeerte aan de Technische Universiteit Delft vanuit de Stichting voor Christelijke Filosofie.